نوشته شده توسط : سینا

زغال لیمو را از چوب های درختان مرکبات مانند نارنج و پرتغال و چوب های سفت جنگلی مانند شمشاد – مرضین – انار-ازگیل – بلوط و هرچوب محکمی که در ساختار آن ترک نداشته باشد را تولید می کنند . پخت زغال لیمو معمولا در کوره های زغال سنتی بین ۱۸ تا ۲۵ روز زمان می برد ولی در کوره های صنعتی این زمان حداکثر ۳ روز می باشد.

مراحل پخت این زغال در پنج مرحله انجام می گردد که زمان ان از ۳۰ تا ۴۰ ساعت می باشد باسرد شدن اگر قطر چوب زیاد باشد ممکن هست زمان پخت به ۵۰ ساعت نیز برسد.:

✅مرحله اول : پخت مرحله سفت شدن چوب داخل کوره زغال لیمو تحت حرارت تعیین شده در محیط خلع کوره می باشد.

✅مرحله دوم : مرحله اسید زدایی از چوب تحت دمای تحقیقات و سرکه گیری اولیه از چوب .که این املاح در صنعت کشاورزی برای از بین بردن گیاهان و علف های هرز استفاده می شود.

✅مرحله سوم : اسید زدایی تا در صد خلوص ۶۰ درصد به همراه کربونیزاسون اولیه تا دمای ۲۰۰ درجه :علاییم این منطقه زمانی رنگ سرکه قهوه ای رنگ بوده و در این مرحله قسمت های خارجی چوب داخل کوره به رنگ قهوه ای می شود.

✅مرحله چهارم : مرحله گاز دایی می باشد که در این مرحله گازها باید وارد فیلتر شده و کندانس شوند یعنی تبدیل به اب شود . مشکلات زیست محیطی نداشته باشد. .مهمترین عامل در فراین ذغال و کربونیزاسون است .در هنگام خرید کوره بخواهید که این مرحله را به صورت تخصص برای شما توضیح دهند.

✅مرحله پنجم : عبور از مرحله گاز زدایی و ورود به مرحله ای که دمای انتهایی کربونیزاسیون گویند. یعنی ورود به دامنه دمایی زغال سفید که علاعم خاصی از دریچه های تخلیه کوره بیرون می اید که به هنگام روز با چشم غیر مسلح نمی توان دید و تشخیص داد.تولید زغال لیمو به دو روش صنعتی و سنتی

به دو روش می توان زغال لیمو تولید کرد به صورت سنتی و کوره های صنعتی که در ادامه مطلب به بیان کامل مطالبی درباره این دو روش تولید زغال لیمو می پردازیم:

راه اندازی خط تولید زغال لیمو به روش سنتی

چوب را در داخل کوره ای در بسته قرار می دهند و سپس آتش می زنند و پس از تبدیل شدن چوب ها به ذغال ، ذغالها جمع آوری شده و مصرف می شوند.

تولید زغال لیمو به روش صنعتی

در تولید زغال لیمو به روش صنعتی از کوره های صنعتی که چهار جداره بوده و اتلاف حرارت ندارد و مجهز به سیستم قطران گیری است استفاده می شود. کف کوره های صنعتی از ورق استیل نمره ۳۱۶ است که در دمای بالا دچار سوختگی و اکسید شدن نمی گردد .

از کوره های صنعتی برای پخت زغال کبابی ، ذغال لیمو یا مجلسی ، کربونیزاسیون ذغال چینی و به عنوان خشک کن در زغال جکسون استفاده می شود. کوره صنعتی از طریق سیستم دیجیتال کنترل می گردد و نیازی به ندارد که اپراتور بصورت مدام کنار دستگاه بایستد .مدت زمان پخت زغال قلیان یا مجلسی در این کوره ها ۴۰ تا ۲۴ ساعت بوده که این در کورهای سنتی ۸ روز می باشد.

بهترین زغال لیمو کدام است؟

شاید جالب باشد که بدانید زغال لیمو جهرم یکی از با کیفیت ترین زغال ها می باشد. قیمت ذغال لیمو جهرم در ایران بسیار متفاوت است. ذغال لیمو با کیفیت براق است حرارت و دوام بسیار بالایی دارد همچنین زود سرخ می شود و دیر خاموش می شود.

ویژگی های زغال لیمو با کیفیت

یک زغال خوب باید رخ و نمایی خوبی داشته باشد که بهتر مورد توجه خریداران و استفاده کنندگان باشد .یک زغال خوب باید بدون ترک باشد . یک زغال خوب هنگامی که روشن می شود باید بدون دود ، بدون بو و بدون خاموشی باشد تا بشتر مورد توجه استفاده کنندگان باشد تا فروشندگان با توجه به ارزش اقتصادی ان محصول بتوانند با اراعه در بازار رقابت بهتری داشته باشند تا فروش بیشتر انجام گردد توجه داشته باشید محصول بهتر و با کیفیت یعنی فروش بیشتر و بدست اوردن درامد بالا و ثروت کلان در این صورت می توان سود دهی اقتصادی این محصول را مقرون به صرفه دانست. از مهمترین ویژگی ذغال لیمو درجه یک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حرارت بالا

دوام بالا

هنگام سوختن جرقه نداردش



:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()